Utsikter från en balkong i Varberg

P3 Guld – igen \o/

Posted in Kultur, Musik by Martin Bagge / brother on 8/1 2011

Så har det dragit ihop sig till P3 Guld dårå. LIte senare än vanligt men här kommer min lista. Förra året hade jag åtta av nio rätt. Som vanligt är min röst i kursiv stil och det jag tror vinner är understruket.

Årets artist

Daniel Adams-Ray – Svart vitt och allt däremellan
Håkan Hellström – 2 steg från paradise
Oskar Linnros – Vilja bli
Robyn – Body talk pt. 1
Säkert! – Facit

Här vill jag ju så gärna att Säkert! ska nå längre men det går inte. Inte med den konkurrensen. Robyn var störst 2010, hands down.

Årets grupp

Hästpojken – Från där jag ropar
Johnossi – Mavericks
Kent – En plats i solen
Swedish House Mafia – Until one
The Radio Dept. – Clinging to a scheme

Klurigt. Inga jättefavoriter för min del. Jag tror inte det är något problem för Kent att lösa vinsten, de har en oerhört stor skara fans. Min egna röst faller på Swedish House Mafia till slut.

Årets nykomling

Anna von Hausswolff
First Aid Kit
Jasmine Kara
Royal Republic
Tove Styrke

Tove, First Aid Kit eller Anna? Jag gick på Anna. Jag tror att publike väljer Tove.

Årets låt

Daniel Adams-Ray – Gubben i lådan
Johnossi – What’s the point
Oskar Linnros – Från och med du
Robyn – Dancing on my own
Salem Al Fakir – Keep on walking
Swedish House Mafia feat. Pharrell – One (Your name)

Ingen konkurrens va? Pharell är nog min tvåa. Publikens två är svårare men förmodligen Från och med du.

Guldmicken

Familjen
Hoffmaestro
Håkan Hellström
Melissa Horn
Robyn

2010 var ett år utan Arvikafestivalen. Det var konstigt.
Familjen är skoj live, Robyn är ju Robyn. Hoffmaestro är så vitt jag kan minnas skoj live, bör ju har tajtat till sig lite sen sist. Melissa Horn känns inte alls som något jag skulle föredra live. Jag röstar trots att jag inte sett dem i år.

Årets dans (jury)

Alexi Delano – Samlad produktion
Avicii/Tim Berg – Samlad produktion
Harald Björk – Bigfield
Skudge – Samlad produktion
Swedish House Mafia – Samlad produktion

Nu är vi nere i juryträsket. Här får inte publike rösta men jag brukar försöka iaf. I det här fallet så väljer jag Swedish House Mafia, men det är mest för att jag inte känner igen de övriga. Hur juryn resonerar vet jag inte riktigt.

Årets hiphop/soul (jury)

Carlito – Guldburen
Jasmine Kara – Blues ain’t nothing but a good woman gone bad
PH3 – PH3 löser ett fall
Supersci – Timelines
Trainspotters – Dirty north

Tillsammans med rock/metal brukar denna vara mitt svaga kort. Inget undantag. Jag har inte den blekaste aning om vad det handlar om här. Ingen röst.

Årets pop (jury)

Anna von Hausswolff – Singing from the grave
Robyn – Samlad produktion
The Radio Dept. – Clinging to a scheme
The Tallest Man on Earth – The wild hunt
This is Head – 0001

Får inte Robyn detta så ska hon inte ha något av de andra heller. Anna von Hausswolff eller The Radio Department vill jag nog se som tvåa.

Årets rock/metal (jury)

Ghost – Opus eponymous
Khoma – A final storm
Pascal – Orkanen närmar sig
The Baboon Show – Punk rock harbour
Watain – Lawless darkness

Jag har chansat några gånger men det här är helt blankt för mig i år. Kunde lika gärna dragit lott om den. Ingen röst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Lämna en kommentar