Utsikter från en balkong i Varberg

Mer från Andreas

Posted in Datorer, FRA, Politik by Martin Bagge / brother on 9/1 2010

Så sitter jag där då ja. Kunde inte släppa inlägget från Andreas om FRA så jag läser kommentarerna nu, det skulla inte bli så här!

Isobel: Jag avskyr verkligen parellellen till homosexuellas rättigheter, av ett liknande skäl. Homosexuellas rättigheter är en så väldigt mycket större och viktigare fråga, i klass med lika rättigheter för människor oavsett hudfärg. Den som gömmer sig för FRA och sedan tycker sig vara Rosa Parks tar inga poäng hos mig. – Andreas Ekström

Man kan tänkas få kringå och i vissa fall bryta lagar, men i så fall ska Andreas vara smakråd. Osmakligt säger Bull. Gustav och Hepp påpekar(inläggen efter varandra) det samma lite senare.

Är detta eller är det inte en fråga av principiell tyngd för yttrandefrihet, demokrati, individuell frihet etc? Jag tycker ofta att det inte är så[…] – Andreas Ekström svarar Gustav och Hepp

Vid det här passet (typ 30 kommentarer) så har Andreas svängt något vilket jag ändå vill ge en eloge till. Johan har den kärnfulla analysen:

Alltså det är lönlöst att fortsätta att rada upp pedagogiskt klarsynta exempel för Ekström, han fattar ändå inte någonting.

Det är ganska många bra inlägg, inte så mycket från sandlådan vilket känns skönt och bra.

När svenska fn-diplomater sitter och gnider stol i FN-skrapan och kommunicerar hem hit och krypterar allt de gör ganska hårt för att undvika att deras (fullt legitima) trafik hamnar i ett sammandrag på utländsk tjänstemans skrivbord – är de då lika moraliskt förkastliga som Peter?
Henrik Persson

När Andreas så väl kommer hem från middag hos svärmor kommer det som förnärvarande är sista kommentaren i flödet. En intressant rekapitulering av hur Andreas ser på saker och ting.

  1. Ipredator är till för att ladda ned olagligt. Jag är böjd att hålla med, Andreas tar dock inte upp alla andra motsvarande VPN-tjänster som funnits långt längre än Ipredator. Snömos.
  2. ”Rosa Parks-syndromet” tas återigen upp. Andreas menar att FRA-motståndare som jämför att kringå FRA-lagar mm är att likställa med människorättskämpar likt Rosa Parks. Han kallar det ett stort problem när aktivisterna likställer sig med Rosa (eller de övriga!) – jag håller med. Jag tror nämligen inte att gemene aktivist faktiskt på ritkigt likställer ett avskaffande av FRA-lagen (eller nån av de övriga direktiven) som lika stor vinst som de andra stora kämparna. Vi är för nyktra för att ens tro något såndat, Andreas underskattar intelligensen hos motståndaren vad det verkar. Missräkning och lite otur bara, han repar sig. Han håller sig mindre kategorisk i ämnet dock.
  3. Andreas avslutar sedan med att totalt såga sin trevliga inledning. Brokep är odemokratisk. FAIL.

Jag tror inte att jag återkommer till Andreas inlägg mer den här veckan, det kan dock bli en kul vår.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] att reagera, bland annat Rick Falkvinge, Olof Bjarnason, Isak Gerson, Intensifier, Rosa utsikter, Rosa utsikter (igen), Opassande, Skivad lime, Scaber Nestor, Lake, Calandrella och Sagor från livbåten. Allt […]


Kommentera

