Utsikter från en balkong i Varberg

Mitt musikår 2009

Posted in Musik by Martin Bagge / brother on 8/1 2010

Tänkte dra mitt strå till summeringsstacken och göra en snabbreflektion av mina musikvanor 2009 enligt last.fm.

Inledningsvis vill jag påpeka att jag inte har haft koppling till last.fm under hela året för alla klienterna men samtidigt så är det den mest heltäckande bilden jag har möjlighet att visa.

Under året har jag då gått från student till arbetslös till anställd. Om det har påverkat mitt lyssnande är väl tveksamt. jag är ingen storlyssnare sedan tidigare och jag tycker inte att det har ändrats mycket. Vissa perioder på jobbet så har jag lyssnat mer på musik än andra, det är ett effektivt sätt att stänga ute telefonsnack och annat brus som uppstår i den mixade miljön vi har. Flytten från Ronneby till Lund torde inte ha ändrat något, möjligen att jag lyssnar mindre än hemma i Lund än vad jag gjorde i Ronneby men det är ju bara logiskt.
När jag lyssnar på musik så använder jag i första hand Spotify och i andra hand Amarok. På jobbet är det bara Spotify som gäller, utöver det händer det då och då att jag lyssnar på P3 via nätet, exempelvis P3 Live! eller så.

Aja, nu ska vi strax hoppa på listorn och få den reda sanningen men först ska jag gissa lite. Jag anser fortfarande att jag har en bas i elektroniskt/synth men tror att jag har hämtat upp ganska mycket ur ”mainstreamfacket” under året. Jag skyller Spotify till stor del för detta. Utöver det tror jag att jag under första halvåret hade en session med trallpunk och singer/songwriter-flickor. Utöver det har jag haft en lång period med grime och dub under sommaren och tidig höst. Dub kan väl räknas nära synthen om man så vill men grimet med Lady Sovereign och Lucy Love är en sån där oväntad grejj som frodas hos mig.

Topp tio artister senaste tolv månaderna (omvänd ordning!).
Caramell, VNV Nation, The Offspring, Groove Coverage, Bitch Alert, Cascada, Colony 5, Thermostatic, Lady Sovereign och Welle: Erdball.
Inte många överraskningar där. Caramell, Groove Coverage och Cascada placerar jag i mainstreamfacket, VNV Nation, Thermostatic och Welle: Erdball tillhör utan tvekan synthdelen. Mest överraskande borde Bitch Alert vara, årets fynd utan tvekan. finskt riotgrrl-band som la av redan 2007. Finns drösvis med låter på Spotify! Mest överraskande för min egen del här är nog att Lady Gaga inte lyckats leta sig in i topp tio, hon är dock precis utanför på plats 11 tillsammans med Covenant – 130 gånger var.

Tänkte kolla på individuella låtar för året också. Här kan man förvänta sig lite udda resultat jämfört med artistlistan.

  1. Emmy – Skajagprova@hotmail.com (Radio Edit)
  2. Apoptygma Berzerk – In This Together
  3. Lady Sovereign – My England
  4. Velvet – Take My Body Close
  5. Lady Sovereign – Hoodie
  6. Thermostatic – Make Believe
  7. Lady GaGa – Just Dance
  8. Emmy – Sommar Varje Da! (radio edit)
  9. Cascada – Everytime We Touch
  10. Lady Sovereign – Random

Mest anmärkningsvärt är väl att ettan och tvåan inte finns med i artistlistan. I övrigt är det ju artister från topp 10 som gäller typ. Alla låtarna finns i min blandlista som jag använder när jag jobbar eller liknande. De tillhör dessutom klart de låtar jag utan besvär väljer som startpunkter. Lady SOV är ju klar vinnare med tre låtar på listan – alla från första albumet, tecken? När det kommer till Apoptygma så kommer vän av ordning att påpeka låtvalet, Spotifys utbud är tyvärr så begränsat på den fronten.

Jag passade dessutom på att glutta på motsvarande listor för det senaste halvåret och det ändrar sig litet. Lady Gaga, Lucy Love och The Sounds trevar sig in på listan medan Caramell, VNV Nation och Cascada ramlar ut. På låtlistan är det ännu mer rockad då Lady SOV plockar de fyra översta platserna samt fyller på med två låtar på plats sju. Utöver det så håller Thermostatic tag liksom Apoptygma men det är hård konkurrens på grund av mitt spridda lyssnande och svårt att sia om förändringarna. Drar man gränsen vid tio lyssningar (ettan har 33 och sista på topp 10 har 17) så inkluderas 34 olika låtar från 16 olika artister med nästan två låtar per artist är det värt att notera att Lady SOV ramlar in med 13 låtar på det omfånget. Mer eller mindre hela gamla albumet och en stor del av nya albumet.

Några särskilda slutsarser drar jag inte av det här. Inte helt väntat men långt ifrån oväntat typ. 2010 kommer nog att bjuda på ungefär samma lunk skulle jag tro. Dock! Det blir inte något besök på Arvikafestivalen i år vilket kan påverka att jag inte lyssnar på artister jag ska se där osv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

