Utsikter från en balkong i Varberg

P3 Guld 2010, så blir det

Posted in Kultur, Musik by Martin Bagge / brother on 24/12 2009

Dags igen för (ett av) Sveriges viktigaste musikpris då, P3 Guld. Som traditionen bjuder så ska jag ge mig på en gissning och en känsloyttring(det gick halvbra förra året). Det kommer nog bli ett av de svårare åren eftersom mitt radiolyssnande gått ned mycket och jag har lite sämre koll på året som gått vad gäller musiksverige.

Min röst i kursiv stil och det jag tror vinner understruket.

Årets grupp
Fibes, Oh Fibes – 1987
Ingenting – Tomhet, idel tomhet
Kent – Röd
Mando Diao – Give me fire
Takida – The darker instinct

Kommentar: Takida har dalat under året, kärntruppen kommer aldrig att övervinna Kentianernas folk – det bevisades under musikhjälpen om inte annat. Fibes, oh fibes är så tusans ojämnt, inte bäst när det gäller. Ingenting har gjort en oerhört bra platta, synd att så få fattar det typ. Mando Diao är nog största hotet mot Kent.

Årets artist
Amanda Jenssen – Happyland
Jonathan Johansson – En hand i himlen
Lars Winnerbäck – Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen
Markus Krunegård – Prinsen av peking
Miss Li – Dancing the whole way home

Kommentar: Krunegårds  uppföljare är inte lika stark som förra. Tvärtemot är då Amanda Jenssens uppföljare tokstark, jag hade svårt att välja Miss Li före Amanda här. Jonathan Johanssons kyrkoromantik är lite för mycket för min del. En hel del är bra men jag har så svårt för att svälja när det står upp i halsen. Lars Winnerbäck vinner på bredd och tid i gemet. Lite tråkigt.

Årets nykomling
Erik Hassle
Fever Ray
Lorentz & M. Sakarias
Maskinen
Miike Snow

Kommentar: Maskinen hamnar i nykomlingskategorin på att man släppt ett album. Ett rätt tråkigt album dessutom. Miike Snow säger mig inget, dark horse är jobbigt. När det kommer till Erik Hassle och Lorentz & M. Sakarias är jag mer kluven men tror att Erik vinner på bredden. Min egen röst går självfallet till Karin Dreijer och FeverRay-projeket – med en sån sanslöst vacker spelning i Arvika är mitt hjärta för evigt sålt.

Årets låt
Agnes – Release me
Erik Hassle – Hurtful
Mando Diao – Dance with somebody
Markus Krunegård – Hela livet var ett disco
Promoe – Svennebanan

Kommentar: Det finns två artister här som står lite över de andra. Agnes och Mando Diao, de andra har stora framgångar i Sverige så har Agnes och Mando Diao dessutom varit utanför Sverige på stor front. Markus är för svag och Erik är bra men når inte upp. Svennebananen når inte upp, Mando Diao tar hem det men jag håller på Agnes.

Guldmicken
Jenny Wilson
Lars Winnerbäck
Miss Li
Promoe
Takida

Kommentar: Att Winnerbäck återigen vinner på sin bredd känns logiskt. Jag velar mellan Jenny Wilson och Miss Li av högst personliga skäl. Takida borde kunna vara kul live och Promoe är nog för smal för att vinna kategorin här. Tråkiga nomineringar.

Årets dans (jury!)
Adam Beyer – Samlad produktion
Axwell – Samlad produktion
Dada Life – Just do the dada
Fever Ray – Fever Ray
Samuel L Session – The man with the case

Kommentar: Jurykategorierna då ja. Av tradition så är det här jag förorar. Hade jag fått rösta hade det så klart blivit Fever Ray, hur juryn gör? Med två som nomineras på samlad produktion så är det inte helt enkelt. Axwell är ju jädra bred asså – räcker det?

Årets hiphop/soul (jury!)
Lorentz & M. Sakarias – Vi mot världen
Mohammed Ali – Processen
Näääk – Näääk vem?
Promoe – Kråksången
Stor – Nya Skolans Ledare

Kommentar: Sjukt tråkiga nomineringar, är detta det bästa vi har att skramla fram 2009? Jag avstår från att ens lägga min egen röst.

Årets pop (jury!)
Deportees – Under the pavement – the beach
Fever Ray – Fever Ray
Fontän – Winterwhila
Miike Snow – Miike Snow
Taken By Trees – East of Eden

Kommentar: Fever Ray och Taken by trees i samma kategori är jobbigt. Deportees har gjort ett bra år. Tajt. Jag vet för lite om de övriga. Deportees vinner, men jag vill hellre se Taken by trees som vinnare. Fever ray går bort mest för att det inte är rätt kategori för min del.

Årets rock/metal (jury!)
Abramis Brama – Smakar söndag
Babian – Fullproppad, listtoppad, livrädd & uppstoppad
Gösta Berlings Saga – Detta har hänt
Satan Takes a Holiday – Satan takes a holiday
Switch Opens – Switch Opens

Kommentar: Som vanligt det blindaste kort man kan tänka sig. Inte ens en gissning i år (den gick hem förra året).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] gissningar och mina röster med kommentarer finns i inlägget P3 Guld – så blir det. Förr året hade jag totalt fem av fyra rätt (3 på förhoppningar/röster och två på vad jag […]


Kommentera

