Utsikter från en balkong i Varberg

Presentation, nördkaliber!

Posted in Datorer, diverse, Kultur by Martin Bagge / brother on 20/12 2009

Ramlade över ett sånt där halvtramsigt mem där frågor ger personlighet. Idag är en bra dag för det.

Hur gammal är du?

28.

När fick du din första dator och vad var det för någon?

C64an var först, avlöstes av en annan C64 som avlöstes av en C128 innan det blev PC 1994. När den första anlände är svårt att minnas, typ 10? runt 1991 isf.

Vad har du för dator/datorer idag?

Arbetsstationen är ett ordinärt hemmabygge från 2005, var tänkt att agera filserver men så har det aldrig blivit. Nån AMD 1800+, minns knappt mer. Nöjd som tusan. Utöver det har jag två bärbara, en Fujitsu Siemens Lifebook Series B från 2001 och en OLPC XO-1.

Vilken är din favoritdator av alla du haft?

C=64 lever ju i ett skimmer och utan den inget intresse. Utan 486an ingen programmering. Aptivan från 1998 var ju ruggigt snygg. Men störst trotjänare är väl den som är arbetsstationen nu. Den har nog varit mest central.

Vilket är ditt favoritoperativsystem?

Debian GNU/Linux. Ingen tvekan, det är det jag använder hemma och på jobbet sedan många år tillbaka. Windows 95 körde jag i mååånga år, likaså Windows 2000.

När använde du Internet för första gången?

Bör ju ha varit hos Åkessons på den där sjuuuukt dyra uppkopplingen från Aftonbladet. 1993? Möjligen våren/sommaren 1994.

Vad använder du för webbläsare?

Iceweasel.

Hur mycket lagringsutrymme har du hemma?

Typ 900 gigabyte skulle jag tro. Använder inte så mycket av det, det blev ju ingen filserver av datorn =)

Bästa datortidningen?

DMZ! Dasspapperskvalitén❤

Ditt absoluta favoritprogram?

Oj. Alla kategorier. Svårt. Just nu är det väl urxvt som jag använder mest, alpine(skärmavbildningarna är till och med mina!) är nog min hatkärlek – borde verkligen migrera.

När startade du din första hemsida?

1997. Möjligen 1998. Vi körde igång persilja.net 1999-12-24 det vet jag säkert. 10 år om några dagar, ingen plan alls.

Vilken var den första sökmotorn du använde?

Webcrawler eller lycos. *gissar vilt*

Slutligen, vad önskar du dig för teknikpryl i julklapp?

Ingen alls.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Tagged with: , ,

Kommentera

