Utsikter från en balkong i Varberg

Kan openoffice.org vara en hjälp för stavningen?

Posted in Datorer by Martin Bagge / brother on 8/7 2009

När jag duschade efter motionsrundan nu ikväll så funderade jag på det här med att använda openoffice.org istället för Microsofts Officepaket i offentlig förvaltning (kommuner, landsting och myndigheter och verk). Exakt hur tankarna vandrade vet jag inte men via Lisa Gemmels referens till licenskostnadsfrågan (i sin tur sista delen av av dessa tre kvittringar) som alltid ligger nära till hands så hamnade jag vid att det kan finnas lägen när hela argumentet om att det kostar lika mycket med öppen källkod fast dolt i support och utbildning faller på sin orimlighet.

Jag drog mig till minnes att det i januari-februari pratades om upphandling av Office-licenser i Laholms kommun och att man då skulle överväga öppna alternativ, länge och väl hade jag länken till artikeln i Hallandsposten i mina bokmärken men bloggade aldrig om det.

Via licenser och kommunala inköp så hamnade jag i att någon kanske kan bevisa att när vår allmänna språkbegåvning har ökat och nätanvändningen och exponeringen för användarproducerad text har ökat så uppmärksammas fler fel.  (jag undviker här att påstå att vi har sämre språkvård idag än tidigare, märk väl!)
Om man kan bevisa att fler är bra på språk och att fel uppmärksammas flitigare idag så kan man nog också bevisa att genvägarna inte finns. Den som inte nyttjar språket (tal som text!) är inte lika duktig på dess skrymslen och vrår som den som nyttjar språket.

Nu är jag framme vid öppen källkod och openoffice.org igen. En av de absolut största bristerna med oo.o idag är språkkontrollen. Den är inte bara dålig den är helt värdelös. Den föreslår särskrivningar och har inte i närheten av den grammatikkontroll som Microsofts Office har. Men det i sig kanske kan användas för att höja vår språkbegåvning ytterligare? Hand upp alla som i grundskolan hatade välskrivning och rättstavningsövningar som gick ut på att plugga in en text som sedan skulle skrivas av efter muntlig uppläsning.

Med openoffice.org som programpaket i skolan innebär det förvisso att lärarna (och möjligen övrig administrativ personal mm) måste ”lära sig något nytt” men för eleverna är det ett mindre problem eftersom de i de flesta fall inte är samma typer av vanedjur och i många fall fortfarande har större grundkunskap vad gäller allmän datoranvändning (snart vänder detta, hurra! men det är ett annat inlägg). Eleverna behöver datorträning, datorer är välanvända redskap i svensk undervisning och med ett openoffice.org utan rättstavning måste de lära sig att skriva korrekt och stava väl, programmet hjälper dem inte med det. Den största bristen kan alltså för undervisningen vara en av de stora fördelarna!

Nån hugad student som behöver ex-jobb? Där har du ditt studieobjekt, perfa för nån som pluggar typ systemvetenskap i Lund (där är jag tydligen humnanist \o/).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Nylanders krönika tar på dagen en månad efter mig upp ämnet öppen källkod i skolan (och egentligen allt som har med stat, komuner och liknande att […]


Kommentera

