Utsikter från en balkong i Varberg

Usability enligt Swedbank

Posted in Datorer, diverse by Martin Bagge / brother on 24/6 2009

Om jag schemalägger betalning med förfallodatum 25/6 så ska du inte kolla saldo klockan 20:00 (CEST) den 24/6 och sedan avvisa betalningen. Bankvärldens lingo mår ingen bra av. Om jag har förfallodatum (datum när det ska betalas?) den 25/6 så ska du göra retry tills 25/6 har passerat och därefter förfalla. In any case så ska det inte faila på första försöket utan någon som helst varning. Så jäkla svårt kan det inte vara att fixa!

Nu kommer herr B. Esserwisser så klart att påpeka att ”du ska schemalägga betalningen som förfallo den 26/6”. Visst säkert men det är dålig usability att köra med sån banklingo. Och raskt infinner sig fallet när det hela inte funkar.
Om sista betalning är en fredag så ska jag alltså schemalägga betalningen på lördagen, men det får man så klart inte för det är ju ingen bankdag, helt logiskt så tittar jag på min räkning och konstaterar att jag ska fylla i ett datum tre dagar efter förfallodatum i rutan som är märkt med förfallodatum. Not ok.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Usability enligt Swedbank […]


Kommentera

