Utsikter från en balkong i Varberg

Att skjuta mygg med kanon

Posted in Datorer, Kultur, Politik by Martin Bagge / brother on 14/6 2009

Tidigare i veckan kvittrade jag lite om att MediaCreeper listar min arbetsgivare i sin övervakningslista, vi hamnade där så sent som februari i år så det borde väl vara ett aktivt val att klassificera ett mer än 10 år gammalt Ericssonproject som gammelmedia. Jag kan tyvärr inte riktigt få ihop hur det blev så. Kanske finns det andra avsikter med just att inkludera ett företag som sysslar med kartor i mobiltelefonen vad vet jag.

Jag har fått för mig att MediaCreeper hade som mål att hänga ut gammelmedia i samma stil som Creeper hänger ut stat och myndigheter. Jag skapade den något märkliga och felaktiga bild genom att läsa sidan ”Om MediaCreeper”, där man bland annat hittar följande citat.

Syftet är att försöka tillföra något till diskussionen om ”gammelmedias” ineffektiva nyhetsbevakning.

Genom att exponera vad journalister intresserar sig för…

Då jag (som tidigare nämnts) inte riktigt tycker att Wayfinder helt passar in i tankar om journalistik och gammelmedia så skrev jag en kommentar på inlägget där Wayfinder inkluderades och frågade hur man fick ihop det hela. Fem dagar var tydligen för mycket begärt för modereringen av någon i ”den nya mediavärlden” så det har ju inte letat sig fram där än. Om någonsin?

Så för att utröna om mina antagande om vad MediaCreeper faktiskt har tänkt sig att exponera så gick jag lite snabbt igenom listan med IP-adressrymder och kunde mer eller mindre konstatera att de flesta var inom det vidare begreppet gammelmedia. Några mer tveksamma men snudd på och en jag inte på rak arm kan placera. Utöver det var det alltså bara Wayfinder som känns helt malplacerad. Förhoppningsvis kan min kommentar på inlägget publiceras och få ett svar, ett svar i stil med ”ni är gammelmedia” skulle väl räcka även om jag skulle garva åt det ganska gott.

Jag återkommer i ärendet när jag fått svar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Tagged with: , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] up MediaCreeper! Posted in Datorer, Politik by br0ther on 9/7 2009 I mitten på juni (14 juni faktiskt) skrev jag om att tjänsten MediaCreeper inkluderade Wayfinder i sitt filter med […]


Kommentera

