Utsikter från en balkong i Varberg

Därför är rösten på PP vansklig

Posted in Politik by Martin Bagge / brother on 4/6 2009

Har inte sett det ”skärskådas” i gammelmedia tidigare men ramlade över en kort frågestund med Christian Engström(PP) på svd.se idag. Artikeln behandlar velandet mellan Grönt och Liberalt i EP. Jag känner starkt att det fåtal frågor som PP driver är viktiga och rakt på i min världsbild. Men samtidigt är det oerhört främmande för mig att rösta på ett parti som i ett senare skede kanske sätter sig och röstar för politik jag inte delar – argumenten i närheten av ”det visste du ju” håller inte. Det är relevant men det håller inte. För en person som inte är särdeles politiskt intresserad eller som väljer att framhålla politik där grupperingsvalet inte blir avgörande blir valet förmodligen enklare men grupperingsfrågan är något av en knäckfråga för mig. Jag vill veta var min röst hamnar i frågor som täcks av grupperingsparagrafen.

Å andra sidan vill jag gärna ge en slev till Lena Ek:

– Om Piratpartiet kommer ut som liberaler då är det fantastiskt trevligt, då blir vi flera. Det finns 19 politikområden till där Piratpartiet måste bekänna färg, påpekar Lena Ek.

Hon har ju uppenbarligen helt missat poängen där. PP ska inte bekänna färg alls. Då sviker de sina väljare, går man till val på X antal löften är det dessa man ska jobba med. Ett av dessa är ju att följa grupperingen, då vore det fel av PP att i en enda fråga som inte täcks av vallöftet gå emot grupperingen. Men som Centerpartist är det väl en vanesak att svika lite vallöften hit eller dit. Hemläxa Lena!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentera

