Utsikter från en balkong i Varberg

P3 Guld-dags

Posted in Musik by Martin Bagge / brother on 3/1 2009

Min vana trogen så ska jag så publicera hur jag ser på p3 guld dårå.

Fetstil för de jag tror på och kursiv stil för det jag skulle vilja.

Årets Grupp
Afasi & Filthy »Fläcken«
In Flames »A Sense Of Purpose«
Johnossi »All They Ever Wanted«
Sugarplum Fairy »The Wild One«
Those Dancing Days »In Our Space Hero Suits«

Kommentar: Spretig grupp, svårt att se hur strömmarna kommer att gå tycker jag. Gillar personligen Those Dancing Days och lägger min röst där, tror dessutom att de har goda chanser att vinna men konkurrensen är hård. Svagaste kortet är nog Johnossi och det i sig är inte så svagt.

Årets Artist
Hello Saferide »More Modern Short Stories From Hello Saferide«
Håkan Hellström »För sent för edelweiss«
Markus Krunegård »Markusevangeliet«
Veronica Maggio »Och vinnaren är…«
Anna Ternheim »Leaving On A Mayday«

Kommentar: Att Håkan vinner känns gjutet, ingen diskussion. Jag ser hellre att någon av de andra vinner – vilken som av dem. Lägger min röst på Hello Saferide för lång och trogen tjänst. Minst förtjust i Veronica Maggio här.

Årets Nykomling
Hästpojken
Amanda Jenssen
Kleerup
Lykke Li
Parken

Kommentar: Mycket svår kategori. Amanda Jenssen var näst bästa kvinnliga artist på Tracks 2008, det borgar för seger. Hästpojken går bort och Parken är lite för obskyrt. Jag gillar Hästpojken minst, ser gärna Kleerup som vinnare men lägger ändå rösten på Lykke Li.

Årets Låt
Amanda Jenssen »Do You Love Me«
Kleerup/Titiyo »Longing For Lullabies«
Markus Krunegård »Jag är en vampyr«
Takida »Curly Sue«
Adam Tensta »My Cool«

Kommentar: Tar inte Takida hem det här så kan P3 lägga ner kategorin helt. Personligen gillar jag My Cool och Longing for lullabies men framför allt Jag är en vampyr – den har snurrat på bra hemma i studentcellen.

Guldmicken (årets live)
Familjen
The Hellacopters
Håkan Hellström
Kent
Miss Li

Kommentar: Lite synd för Miss Li men hon har inte en chans här. Håkan konkurrerar främst med Kent men vinner på bredden. Jag gillar Familjen bäst.

Årets dans (jury)
Eric Prydz – Samlad produktion
John Dahlbäck – Winners & fools
Mikael Stavöstrand – Samlad produktion
Pär Grindvik – Samlad produktion
Style of Eye – Duck, cover & hold

Kommentar: Tur att det är juryn som väljer. Jag har inte den blekaste aning.

Årets hiphop/soul (jury)
Afasi & Filthy – Fläcken
Blandade artister – Museum of future sound vol 2
Form One – Behind blue eyes
Lazee – Setting standards
Veronica Maggio – Och vinnaren är…

Kommentar: Svårt. Jag vet inte. Lazee är bra skit, Afasi & Filthy har gjort bra ifrån sig. Gillar oftast inte Veronica Maggio och de övriga har jag ingen koll på.

Årets pop (jury)
Air France – No way down
Dungen – 4
El Perro del Mar – From the valley to the stars
Frida Hyvönen – Silence is wild
Lykke Li – Youth novels

Kommentar: De första tre är för smala för min del. Frida Hyvönen har släppt ett fantastiskt album, Lykke Li förlorar på målsnöret.

Årets rock/metal (jury)
Burst – Lazarus Bird
Henry Fiat’s Open Sore – Mondo blotto
In Flames – A sense of purpose
Opeth – Watershed
Pascal – Galgberget

Kommentar: Ytterligare en blind kategori. In flames kan tom jag gilla.

I övrigt så har jag under året lyssnat mycket på Marit Bergman, Britta Persson, Anna Ternheim och Mitt Piano (små steg är så jävla skön!). För 2009 är det allt på ett kort, Depeche Mode på Arvikafestivalen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linus said, on 4/1 2009 at 04:37

    Tror att Burst eller Opeth plockar årets hårdrock. Det gör dom alltid för alla recensenter älskar de båda bandet.

  2. […] Guld revisited By br0ther Så här gick det då med mina gissningar och funderingar i P3 […]

  3. […] by br0ther on 24/12 2009 Dags igen för (ett av) Sveriges viktigaste musikpris då, P3 Guld. Som traditionen bjuder så ska jag ge mig på en gissning och en känsloyttring(det gick halvbra förra året). Det […]


Kommentera

